کد مطلب:276342 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:105

خلافت آن حضرت بر مسلمانان
در بخش سوم مطالبی كه بر این معنی دلالت كند، گذشت و نیز روایتی كه در كتاب



[ صفحه 158]



كفایة الاثر از طریق عامّه از پیغمبر اكرم صلی الله علیه وآله نقل شده بر این معنی دلالت دارد كه فرمود: خلفای بعد از من دوازده نفرند، نُه تن آنان از نسل حسین هستند، نهمین ایشان قائم و مهدی آنان است، پس خوشا به حال دوستان و وای به حال دشمنانشان! [1] .

و در همان كتاب از آن حضرت آمده كه فرمود: قیامت برپا نمی شود تا این كه قائم برحقّ از ما بپاخیزد و آن هنگامی است كه خداوند - عزّوجلّ - اجازه فرماید. پس هر كس از او پیروی كند نجات یابد و هر كه تخلّف نماید هلاك گردد. پس خدا را! خدا را! ای بندگان خدا! به سوی او بیایید هر چند روی یخ و برف باشد، زیرا كه او خلیفة اللَّه است. [2] .

و روایتی كه در بحار الانوار از كشف الغمه از طریق عامه از رسول خداصلی الله علیه وآله نقل شده بر آن دلالت می كند فرمود: مهدی خروج می كند در حالی كه بر سرش ابری هست كه در آن منادی ندا می كند: این مهدی خلیفة اللَّه است از او پیروی كنید. [3] .

و نیز از طریق عامّه از حضرت رسول صلی الله علیه وآله روایت است كه فرمود: در كنار گنج شما سه تن كشته می شوند كه هر یك فرزند خلیفه است، آن منصب به هیچ یك از آنان نمی رسد تا آن هنگام كه پرچم های سیاه از سمت مشرق پدید آید و شما را به طوری بكشند كه هیچ قومی را بدان وضع نكشته باشند. سپس خلیفه خدا مهدی خواهد آمد. هرگاه خبر او را شنیدید بروید با او بیعت كنید، به تحقیق كه او خلیفه هدایتگر الهی است. [4] .


[1] كفاية الاثر: 292.

[2] مدرك سابق: 301.

[3] بحار الانوار: 81:51.

[4] بحار الانوار: 83:51.